Metaverse: Vad det är och varför det är en big deal

Från att ha varit en fantasi i en bok från 1992 så är metaverse nu på brinken till att bli verklighet. I dessa virtuella verkligheter så kommer kryptovalutan att spela en avgörande roll och experter gissar på att det kommer att bli en mångtriljonshistoria. Här är allt du behöver veta!

Nästa stora grej inom internet förväntas att bli ”the metaverse”, en slags hopkok av virtuella verkligheter där den verkliga världen inte finns med och styr. Här förväntas kryptovalutor, såsom exempelvis det omåttligt populära Bitcoin, stå för den större delen av affärerna och med största sannolikhet så kommer denna typ av internetbaserade universum till och med kunna bidra med riktiga jobb.

Endast fantasin sätter gränserna här och om du vill ligga i framkant så kan det vara bra att bekanta dig med fenomenet redan nu.

Vad är metaverse?

”Metaverse”, eller ”metaversum” som det heter på svenska, är ett namn på en virtuell värld som idag främst är kopplat till internet.

Begreppet är uppbyggt av de två orden ”meta”, som betyder bortom, och ”universum”. Alltså, ett universum ”bortom” den verkliga världen. En virtuell verklighet. Eller, som man också kan uttrycka det, ett eget universum i det riktiga universumet. Ett “metauniversum” helt enkelt.

Idag så används konceptet mest när det talas om spel och onlinekultur, såsom chattrum och virtuella verkligheter, för att referera till det universum som det hela utspelar sig i. Några populära exempel på metaversum är de världar som spelen World of Warcraft och Fortnite utspelar sig i.

Från början ett begrepp inom Sci-Fi

Även om begreppets popularitet först på senare tid ökat så myntades det redan 1992.

I Neal Stephensons bok Snow Crash så använder sig människor av avatarer för att existera i en virtuell, tredimensionell värld, baserad på internet. Denna tredimensionella, virtuella värld är så verklig och komplex att den behöver kallas för just ”metaverse”, för att skilja den från den verkliga världen.

Trots att detta bara är en bok menar vissa forskare att sådana alternativa verkligheter skulle kunna göra sig gällande redan runt år 2030. Och vissa exempel finns redan.

Existerande metaversum

Även om de metaverse som utvecklas just nu kommer att vara oerhört komplexa och avancerade så innebär det inte att äldre versioner inte redan har lanserats. World Of Warcraft är ett exempel på en primitiv variant, och samma sak gäller för det populära spelet Fortnite.

Båda exemplen är föregångare till vad som komma skall—och vi vet ju alla hur omisskänneligt populära både “WoW” och Fortnite blivit (och är) och hur mycket pengar som finns i spelen. Och idén är densamma nu—men med en framtidstwist.

Hur fungerar metaverse?

En metaverse är inget annat än en virtuell verklighet. Spel, onlinechattrum och till och med filmer kan i framtiden utspela sig i “metaversum”.

Metaversum har egna lagar, regler och ekonomier. De är med andra ord egna världar.

Dagens metaversum är primitiva versioner av framtidens kommande metaversum. Till exempel så utspelar sig några av världens populäraste spel i olika metaverses, exempelvis GTA och Fortnite. Spelen har olika valutor, olika karaktärer, spelens världar har olika naturlagar och fungerar på olika sätt. De är alltså två helt olika, virtuella universum som spelare genom spelen kan delta i.

Varför metaverse är en big deal

Utvecklandet av avancerade, alternativa verkligheter är i full gång och i den virtuella verkligheten så blir allt möjligt. Det är inte för intet som många räknar med att det kommer att bli en mångtriljonshistoria och det är många som ser potentialen.

Stora namn såsom exempelvis Facebooks grundare Mark Zuckerberg vill få sina anställda att ägna sig åt att få ihop ett fungerande Facebook-metaverse, där alla plattformar länkade till Facebook ska tillhöra samma ekosystem, eller samma “metaverse”. Google likaså—och då har vi knappt rört vid spelvärlden som redan är i full gång.

Spelmarknadens framtid

De som förstår metaversum förstår också varför detta är framtiden för spelutvecklare och spelindustrin i allmänhet.

Spelindustrin har under en lång tid hållits tillbaka av det faktum att inget kunnat lämna ett spels metaversum. Det som uppnåtts i ett metaversum har inte kunnat transfererats till ett annat metaversum.

Exempel är någon som varit aktiv i spelet World of Warcraft och som lyckats samla på sig värdefulla föremål i spelet. Tidigare så har det inte varit möjligt att växla in dessa föremål mot föremål i andra spel, dock så är detta under förändring. Och det slutar inte där. Det kommer även vara möjligt att växla in föremål från ett metaversum mot föremål i den verkliga världen.

Till exempel:

I World of Warcraft så använder sig spelare av in-game-valutan ”Tokens” och i Fortnite så använder man sig i stället av ”V-bucks”. Med dessa valutor så kan spelare handla objekt eller fördelar inom spelen men för att få tillgång till både Tokens och V-bucks så behöver man investera med verkliga pengar.

Tänk dig nu att du köper någonting i World of Warcraft, säljer det inom spelet och tjänar några Tokens. Därefter växlar du in dessa Tokens mot V-bucks och så handlar du vidare för din vinst i Fortnite. Vid behov så kan du växla dessa V-bucks mot pengar i den verkliga världen och bekosta fysiska ting.

Tanken är simpel men avkastningen kommer att bli enorm för det här skapar ekonomier kring spel och inte bara spel utan allt ifrån chattrum till businesscenter.

Populärare än någonsin

Men varför just detta blivit en så stor grej, och varför just nu, är tack vare att de förväntas bli oändligt mer komplexa och avancerade än de tidigare samt kryptovalutornas nykomna framgång.

Kryptovalutornas roll i metaverse

Kryptovalutor har revolutionerat sättet pengar fungerar i dagens ekonomi.

Till skillnad från traditionella valutor så är kryptovalutor fullt digitala och kan överföras från en part till en annan, var som helst på jorden. Det innebär att ett metaverse kan använda en viss sorts kryptovaluta och kan föras över från en part till en annan inom det metaversumet.

Vidare så kan kryptovalutan växlas in mot en annan kryptovaluta, och därefter växlas igen till en annan kryptovaluta som används i ett annat metaverse.

På så vis så möjliggör kryptovalutor transaktioner mellan olika metaversum och skapar verkliga ekonomier kring olika metaversum.

Slutligen så kan man växla in en kryptovaluta som används i ett metaversum, mot exempelvis kryptovalutan Bitcoin för att sedan använda valutan till annan konsumtion.

Kryptovalutor kan på så vis knyta samman vår verkliga värld med den virtuella världen och skapa riktiga ekonomier kring olika metaversum, över många olika industrier.

Framtiden

Det spås om att utvecklingen kring kryptovalutor och metaversum kommer att kunna skapa miljoner av nya jobb i allt från marknadsföring, underhållning och, varför inte, en faktisk arbetsplats inuti den virtuella verkligheten.

“Cryptocurrency” kan komma att bli framtidens lön och plattformar som Ethereum och kryptotekniker såsom Non-fungible tokens (NFT) kan komma att spela en betydande roll.

Varför? Som ett exempel så kan det nämnas att under en tid under 2018 så var World of Warcrafts Tokens värt nästan sju gånger så mycket som valutan i Venezuela (VEF). Det finns med andra ord många anledningar till att ta ekonomierna kring metaversumet på allvar.

Läs mer: Hur köper man kryptovalutor?