FOMO (Fear Of Missing Out): Vad Det Är och Hur Du Överkommer Det

De senaste åren har begreppet FOMO diskuterats flitigt. Det är en förkortning för Fear Of Missing Out som kan översättas till en rädsla, eller stress för att missa något viktigt. Det är ett psykologiskt dilemma som ofta nämns i samband med sociala medier eller i investeringsrelaterade sammanhang.

Antalet personer som drabbas av FOMO ökar i takt med utvecklingen av det digitala samhället där vi ständigt är uppkopplade. Faktum är att FOMO kan utgöra ett stort problem för välbefinnandet och orsaka stor stress. Som tur är så finns det sätt att hantera och övervinna det. Här kan du läsa mer om vad FOMO är för något, vad som orsakar det och hur du kan överkomma det.

Vad är FOMO?

FOMO är en förkortning för ”Fear Of Missing Out”. Det betyder i princip ”rädsla för att missa något roligt, spännande eller något som kan vara fördelaktigt för en själv”.

Sociala medier är en av de populäraste kanalerna för att hålla sig uppdaterad om det senaste och för att inte missa något. Att ständigt scrolla igenom Facebook, Instagram och Twitter är ett sätt att hänga med i det senaste.

Det är ett relativt nytt uttryck som sedan 2013 är med i Oxford English Dictionary, Englands auktoritäraste lexikon.

De senaste åren har begreppet diskuterats flitigt i takt med att allt fler upplever FOMO. Den främsta anledningen, men inte den ända, är vårt ständiga användande av sociala medier.

Sociala medier ger stora möjligheter till social interaktion och sociala aktiviteter både online och offline. Dock så finns det en nackdel med det stora utbudet av information. Det är helt enkelt omöjligt att hinna med allt på grund av tidsbegränsningar och praktiska anledningar. Det är det här dilemmat som kan ge upphov till FOMO.

Konsekvenserna av rädslan att missa något är negativa psykologiska konsekvenser som stress, beslutsångest, sämre humör samt ett ökat beroende av sociala medier. I takt med att allt fler upplever FOMO så har även allt mer forskning bedrivits inom området. Studier visar att det finns ett tydligt samband mellan FOMO och sociala medier.

Dock så handlar FOMO inte bara om att scrolla på Instagram och se vad vännerna uppdaterar om på Facebook. Begreppet är bredare än så och används inom många områden, även i investeringssammanhang.

Man kan exempelvis känna FOMO för att missa en snabbt stigande aktie eller en kryptovaluta som ökat snabbt i pris. Om du inte äger tillgången så kan det ge känsla för att du missat en möjlighet till att tjäna pengar. Det i sin tur kan leda till att vissa investerare köper alldeles för sent i prisutvecklingen eftersom de inte vill missa en eventuell prisuppgång som kan vara fördelaktig för dem. Tyvärr så kan det få motsatt effekt och leda till förlust.

Om du planerar att investera i kryptovalutor, aktier eller något annat värdepapper så bör du vara medveten om att FOMO kan påverka dina köpbeslut. Det är en psykologisk fallgrop som framförallt drabbar oerfarna investerare.

Vad kan orsaka FOMO?

Känner du igen dig i beskrivningen av FOMO ovan? Då kan det vara en bra idé att känna efter hur du faktiskt mår. FOMO drabbar nämligen oftast personer som är olyckliga eller missnöjda med något i deras liv. Personer som drabbas av FOMO känner ofta att andra har roligare eller bättre liv än de själva har.

Sociala medier är en stor bov i dramat. Att ständigt vara inloggad och ha koll på vad som händer ger en sorts kontroll. Du får kontroll på vad andra gör samt vad du själv ”missar”. Det kan även handla om att kolla vilka som gillar dina bilder, vad dina vänner delar eller senaste nyhetsuppdateringarna.

Eftersom sociala medier alltid finns tillgängligt och ständigt uppdateras så skapar det ett begär att logga in och hålla sig uppdaterad. Många lurar sig själva och tror att det känns bra att ofta kolla sociala medier för uppdateringar, men ofta så får det en motsatt effekt och ger en sämre känsla.

Sover du med mobiltelefonen nära dig? Brukar du kolla sociala medier det första du gör på morgonen och det sista du gör på kvällen? Det kan vara ett tecken på att du är fast i en ond cirkel där de ständiga uppdateringarna utvecklar ett beroende. Till en början behöver det inte ha en stor negativ påverkan eftersom sociala medier kan ge en ”kick”, men det kan med tiden leda till stress, sömnsvårigheter och ångest.

Det är viktigt att poängtera att FOMO inte kommer från vad som konsumeras i sociala medier, utan snarare om hur det kan påverka personer med dålig självkänsla eller som inte är nöjda med sin tillvaro. De känner ofta att deras liv är mindre spännande än andras liv och dessa negativa känslor triggas av sociala medier. De olika uppdateringarna på Facebook och Instagram ger en påminnelse om att du går miste om saker som du inte ens visste om. Den oro som du redan hade förstärks alltså av sociala medier.

Facebook och andra sociala medier återspeglar inte verkligheten. Det är en illusion som består av de delar som användarna vill dela med sig av. Härliga semesterbilder, professionella bilder på bebisar och redigerade selfies är bara några exempel på bilder som ofta publiceras på sociala medier.

De flesta är medvetna om att sandstränder, drinkar och lyxiga hotellvistelser inte är vardagslivet för de flesta, ändå visar forskning att vi inte kan motstå att jämföra oss med andra. Flitiga användare av sociala medier tenderar att jämföra sina liv och prestationer oftare med andras.

Med andra ord så har sociala medier ofta en motsatt effekt än vad det är avsett för. Istället för att få människor att känna sig närmare och tillsammans med andra så visar studier att Facebook får oss att känna oss ensamma. Passivt användande av Facebook kan också ha ett samband till ökad risk för depression.

Att se andra publicera bilder från deras ”perfekta” liv skapar en stress hos många. Den vanligaste reaktionen är att själv publicera något. Det blir ett rop på uppmärksamhet där personen vill bevisa att hens liv minsann också är spännande. Tyvärr ger det ofta motsatt effekt och förstärker den onda cirkeln där antalet kommentarer och ”likes” ständigt måste kollas. Det kan ge toppar och dalar av känslor vilket i sin tur inte är hälsosamt.

Alltså

Forskningen visar att FOMO handlar om att man i grund och botten är missnöjd och söker efter något som kan förbättra livssituationen. Många vänder sig till sociala medier vilket dock oftast förvärrar problemet och ger en ökad känsla av att missa något. Det finns en stark relation mellan FOMO och sociala medier, men känslan kan också utlösas av andra faktorer.

Så kan du övervinna FOMO

FOMO är förödande och kan leda till psykisk ohälsa. Som tur är så finns det sätt att besegra och bota dilemmat. Det finns inga genvägar till att lösa dålig självkänsla och missbelåtenhet, men det är möjligt att göra något åt det.

Här hittar du de fyra stegen som hjälper dig att övervinna FOMO.

  1. 1. Satsa mer på relationer i verkligheten och mindre på sociala medier

    Försök att lägga undan telefonen med sociala medier-appar. Fokusera istället på relationer i verkligheten. Träffa vänner och familj och umgås utan digitala skärmar. Att träffa andra är en viktig del av välmåendet.

    När vi söker efter kontakter och sociala umgängen på sociala medier så kan det dock leda till ett mållöst scrollande som gör att du känner dig mer ensam. Det är därför ingen lösning på problemet. Snarare så är sociala medier en flykt från verkligheten. Nästa gång du tänker skicka ett meddelande så bör du istället ringa personen. Gå på promenad, fika eller middag med vänner och familj och vårda de relationer som betyder mycket.

    Självklart kan du använda dig av sociala medier för att hålla relationerna vid liv, men låt de inte stanna där. Se till att anordna fysiska träffar där ni umgås och talas vid utanför plattformarna online. Att ses i verkligheten kommer garanterat att minska ensamheten mer än vad sociala medier gör.

  2. 2. Gör en lista med saker du är tacksam för

    FOMO grundar sig mycket i missnöjdhet. Om du känner dig missnöjd med din livssituation och avundas andra så är det viktigt att du stannar upp och reflekterar över din situation. Vad är det som du inte trivs med? Fråga dig själv om det du ”saknar” i livet verkligen är viktigt?

    När du dagligen ser många fina bilder och lyckliga berättelser på sociala medier så är det lätt att känna att du inte har allt som alla andra har. Det är viktigt att du inser att ingen har allt. Istället bör du försöka vara tacksam över vad du har och inte tänka på vad du inte har. Försökt tänka mer positivt och uppskatta det som du har.

    Skriv ner en lista på vad som betyder mycket för dig och skriv ner vad du är tacksam för. Det kan vara alltifrån din familj till en god kopp kaffe på morgonen. Tänk litet och stort och skriv en lista med allt som faktiskt är bra i ditt liv. Plocka fram listan när du känner dig missnöjd, ensam eller nedstämd.

    Det är även viktigt att acceptera att du alltid går miste om något. Det är omöjligt att göra allt och vara överallt. Du måste prioritera. Om du har beslutsångest och tycker att det är svårt att välja så kan du med fördel plocka fram tacksamhetslistan.

  3. 3. Se det positiva även i det lilla

    Det här tipset påminner lite om tips 2, men det handlar framför allt om att ändra tankesätt. Försök att se det positiva, även i det lilla. Att se den ljusa sidan av saker kommer att påverka ditt humör och mående positivt.

    Kom ihåg att det inte bara är stora prestationer och materiella ting som är positiva. Du behöver således varken ha drömjobbet, ett stort hus eller en viss bil för att känna att du har lycka i ditt liv. Försök hitta små ljusglimtar varje dag. Kanske är det en extra fin solnedgång eller så hade du en trevlig fika med en vän? En positiv inställning till livet kommer även att smitta av sig på andra.

    Nyckeln till att komma över FOMO är att må bättre inombords och uppskatta det man redan har. Att vara positiv och tacksam istället för att ta saker för givet är vetenskapligt bevisat viktigt för lycka.

  4. 4. Skapa en miljö där du trivs

    Om du tycker att det är svårt att ändra inställning så kan du försöka att skapa en mer positiv miljö. Du bör omge dig med saker och människor som får dig att trivas bra och må bra. På motsvarande sätt bör du sortera bort de som stjäl energi och får dig att må dåligt.

    Det är viktigt att reflektera över vad det är som utlöser din FOMO. Se sedan till att skapa en miljö utan de utlösande faktorerna. För vissa så är det nödvändigt att helt pausa sociala medier, men ibland kan det räcka med att inte använda dem lika ofta samt avfölja personer som får dig att må dåligt. Lev det liv som får dig att må bra.

Sammanfattning

FOMO är en rädsla eller stress att missa något roligt, spännande eller viktigt. Det är ett psykologiskt dilemma som är starkt korrelerat till sociala medier. Att ständigt vara uppkopplad på sociala medier där en illusion av den perfekta verkligheten visas upp kan skapa stress eller ångest.

FOMO är även vanligt i investeringsrelaterade sammanhang, exempelvis vid handel av aktier där investerare känner att de missar möjligheten att köpa till ett bra pris.

Det grundar sig i en dålig självkänsla eller missnöjdhet med tillvaron.

Om du själv lider av känslan att du är rädd för att missa saker så bör du reflektera över varför du känner så. Försök istället att ha en positiv inställning och var tacksam för det du har. Fokusera på relationer i verkliga livet och minska användandet av sociala medier. Skapa en miljö där du trivs.

Strunta i att skrolla planlöst på sociala medier och sluta avundas andras filtrerade verklighet på Facebook. Om du är upptagen med att jämföra ditt liv med andras så kommer du istället att riskera att missa ditt egna liv.